Brändi-ilme ja materiaalit

 

Brändi-ilme luo oikean mielikuvan 

Brändi-ilme kertoo visuaalisesti, mitä ja millainen brändi on. Onnistunut brändi-ilme synnyttää välittömästi oikean mielikuvan. Visuaalisen ilmeen tehtävänä on täydentää ja kirkastaa sisällöllistä viestiä. Kun todellinen toiminta, sanallinen viestintä ja visuaaliset ratkaisut puhuvat samaa kieltä, ollaan luotu toimiva brändi-identiteetti. 

Yrityksen visuaalinen identiteetti rakentuu pala palalta. Ensimmäinen yrityksen tarvitsema graafinen elementti on logo, jonka ympärille yrityksen muu visuaalinen ilme ja kuvamaailma rakentuvat. Logon suunnittelusta voit lukea lisää blogistamme. Yrityksen kasvaessa myös visuaalisen viestinnän tarve kasvaa. Kasvuyritysten brändi-ilmettä on aika ajoin hyvä uudistaa, sillä vanhentunut ilme voi vaikuttaa sekavalta tai jopa antaa yrityksestä vääränlaisen mielikuvan.

Täysin uudistettu brändi-ilme

Yrityksen brändi-ilme on aika ajoin tarpeen uudistaa ja saattaa ajan tasalle. Kun ilme uudistetaan kokonaan, kaikki yrityksen visuaaliset elementit logosta markkinointimateriaaleihin suunnitellaan uudelleen. Uudistus voidaan tehdä myös hienovaraisemmin, jotta yritys on edelleen tunnistettava, mutta ilme on päivitetty vastamaan haluttua mielikuvaa. Brändi-ilmeestä voidaan tehdä sähköinen brändi-ilmeopas, johon kootaan kaikki oleelliset yrityksen viestintää koskevat asiat, kuten logo-ohjeistus, värit, fontit, kuvamaailma, graafiset elementit sekä näiden erilaisia käytännön sovelluksia. Voit tutustua uudistusprosessiin tarkemmin blogissamme.

Ilmeen uudistus verkkosivuprojektin yhteydessä

Verkkosivu-uudistuksen yhteydessä havahdutaan usein siihen, että yrityksen muukin ilme kaipaa päivitystä. Tässä tilanteessa erityisesti kuvamaailman, värityksen ja typografian valinnoilla on suuri merkitys. Myös yrityksen logon mahdollinen modernisointi on järkevää tehdä verkkosivu-uudistuksen yhteydessä. Samalla tehdään värisuunnitelma, jota hyödynnetään suoraan myös verkkosivuilla. Verkkosivujen kuvitus on tärkeässä roolissa oikean tunnelman luomisessa. Jos kuvitus perustuu valokuviin, kuvituksesta tehdään brändin identiteettiin ja sisältöihin perustuva kuvasuunnitelma, jonka valokuvaaja toteuttaa. Kuvitus voidaan tehdä myös valokuvia ja graafisia elementtejä yhdistelemällä. Kuvitus, värit, typografia (fonttivalinnat, kirjainkoot, tekstien välistykset) muodostavat yhdessä kokonaisuuden, joka tukee yrityksen haluttua brändimielikuvaa. 

Verkkosivujen yhteydessä tehtyä brändi-ilmeen uudistusta sovelletaan jatkossa eri markkinointimateriaaleihin. Uudistuksen elementit voidaan halutessa koota sähköiseksi brändi-ilmeoppaaksi. Logo-uudistuksen yhteydessä asiakkaalle toimitetaan logon graafinen ohjeisto, jossa logon ja värien käyttö on kirjallisesti määritelty.

Brändi-ilmeen mukaiset markkinointimateriaalit

Uutta brändi-ilmettä sovelletaan jatkossa kaikkeen markkinointiin. Ilmeuudistusta ei tarvitse tehdä kerralla, vaan markkinointimateriaaleja voidaan uudistaa ja hankkia yritykselle sopivassa aikataulussa. Usein esimerkiksi käyntikortit, PowerPoint-pohjat ja some-mainonnan ilme tarvitaan nopeasti uudistuksen jälkeen. 

Varaa aika maksuttomaan keskusteluun. Keskustelussa käydään läpi, missä laajuudessa brändi-identiteetti tai brändiuudistus kannattaisi toteuttaa, jotta se olisi yrityksen viestinnän kannalta fiksu ja resurssien mukainen. Varaa aika:

Maija Anttila,  040 154 4436, etunimi.sukunimi@herea.fi

Eliina Puijola, 040 5041198, etunimi.sukunimi@herea.fi

 

Pyydä tarjous tai varaa maksuton kartoitus

Brändi-ilme ja -materiaalit