25.04.2024

Ferromek har outsourcat sin kommunikation till Herea – nu testas marknadsföring i sociala medier

Kronobybaserade Ferromek är ett familjeföretag inom metallbranschen. Ferromek, som grundades år 1981, tillverkar bland annat CNC-bearbetade produkter av olika metaller och plaster. Företagets kärnkompetens omfattar helhetslösningar som inkluderar allt från bearbetning till svetsning, montering och ytbehandling. För närvarande sysselsätter företaget cirka 50 personer. Herea har fungerat som Ferromeks kommunikationspartner sedan år 2017.

Ferromek har outsourcat hela sin kommunikation till Herea, som har fungerat som företagets outsourcade kommunikationspartner i flera år. Detta innebär bland annat regelbunden information om nyanställningar, kundreferenser och karriärberättelser. Ferromeks vd Kim Åkerlund minns hur samarbetet började med Herea år 2017:

– Försäljningschefen Maija Anttila tog kontakt med oss och vi inledde snart samarbetet med nyhetsartiklar och nyhetsbrev. Vi fick mycket hjälp och bra idéer för aktuella ämnen. Jag blev faktiskt förvånad över hur mycket vi konstant hade att informera om.

Ferromeks kunder uppskattar nyhetsbrevet, även webbsidan har förnyats

För närvarande har nyhetsbrevet cirka 200–300 engagerade läsare. Det tvåspråkiga nyhetsbrevet samlar de senaste artiklarna från Ferromeks webbsida och skickas ut till kunderna fyra gånger om året. Nyhetsbrevet informerar om aktuella ämnen och bidrar till att öka intresse och synlighet för Ferromeks varumärke och tjänster:

– Jag anser att nyhetsbrevet har varit en utmärkt informationskanal för oss. Vi kommer säkert att fortsätta skicka ut nyhetsbrevet, eftersom det har varit särskilt uppskattat bland våra kunder, säger Åkerlund.

För något år sedan förnyades också webbsidan. Projektet inkluderade helt nya textinnehåll och bilder, som planerades med företagets kunder i åtanke. Åkerlund säger att förnyelsen av webbsidan också tydliggjorde företagets kärna: vad Ferromek är särskilt bra på och vilken typ av kunder de i huvudsak riktar sig till.

– Vi är mycket nöjda med resultatet. Jämfört med den gamla webbsidan är våra tjänster nu mycket tydligt presenterade – som helhet har webbsidan genomgått en betydande förbättring, summerar Åkerlund.

En outsourcad kommunikationspartner underlättar och ger nya idéer –marknadsföring i sociala medier nästa steg

Den regelbundna kommunikationen har rullat framgångsrikt i åratal – så vad är nästa steg? Tillsammans har företagen tagit fram en plan för att öka den digitala närvaron ytterligare. Under våren inleds nämligen produktionen av innehåll för sociala medier och somemarknadsföring.

– Vi ser fram emot att se resultatet av vår ökade närvaro i sociala medier. Målet är att få massor av positiv synlighet, säger Åkerlund.

Åkerlund beskriver samarbetet med Herea som okomplicerat:

–  Herea har alltid kommit med bra idéer för att främja vår kommunikation i rätt riktning. Våra kunder har helt klart varit nöjda med vår linje, och det är särskilt viktigt för oss.